24 April, 2011

Soya soslu ton baligi ve kremali patates


Firinda Soya Soslu Ton Baligi Fileti ve Kremali Patates( Patato Dauphininoise)

Ton baligina olan askim,yillar oncesine dayanir,hani reklamlarda salata icine,makarna ustune koyardi gulen suratli kadin hatirlarmisiniz?Bende evde yapivermistim o zamanlar,burun kivirmisti misafirler,bize gitmez boyle seyler diye.Ne de guzel yakismisti halbuki karmakarisik bol limonlu salataya.Onlarin eksi suratligi beni sogutmadi ton baligimdan,en sevdigim sandwich ici oldu yillarca,elimin altinda bulunan kurtaricim kimi zaman.Tabii ki alinca,yunuslarla dost olanlari aliyoruz ki canim yunuslarimiza zarar gelmesin iki ton baligi yiyicez diye.Ton baligini seviyorum belki ama,yunus askim cok cok daha buyuk benim,bosuna tasimiyorum dovmesini kolumda bunca yildir degil mi..

Bu ton baligini ilk kez filet olarak deneyisim.Cok sevdim demek isterim ama levrek ve somon ve tabii ki hamsi ilk tercihlerim olucaklardir her zaman.

Firinda ton baligi malzemeler:

  • 4 adet somon ya da ton baligi fileti
  • Marine etmek icin:1/4 fincan soya sosu
  • 1/4 sherry ya da benim kullandigim gibi beyaz sarap
  • 1 ymk kasigi limon suyu
  • yrm yemek kasigi rendelenmis limon kabugu
  • 1 adet sarimsak rendesi
  • 3 ymk kasigi zeytinyagi
  • Arzunuza gore rezene tanesi(bunu ben Jamie'nin sardunya tarifinden esinlenerek ekledim ve Jamie hakliymis dedim,cunku cok yakisti baliga)
Butun malzemeyi karistirip,baligin uzerine dokun,1-1,5 saat uzerini kapatip dolapta dinlenmeye birakin.Dinlendikten sonra,ister iyice yaglanmis bir tavada izgara yapin,4er dk iki tarafini kizartmak uzere,ya da benim gibi firina verin,iyice pisene kadar,ben 15-20 dk kadar tuttum firinda,biraz fazla pismis sevdigimizden.Bu tarif, Diana Rattray'a ait.


Balik yanina salata ister,bizim gibi kolay doymayanlardansaniz ise,patates gerekir, ne de olsa patates cennetindesinizdir,patatesin envai cesidi mevcuttur,her hali sevilir,herseyin yanina yakistirilir,mis gibi doyurur.Bu kremali patates,patatesin en asortik hali:) Ne de olsa Fransiz.Isterseniz peynir ekleyebiliyorsunuz,ben eklemedim,sadeligim tuttu bu sefer.

Kremali Patetes icin malzemler:

  • 1 kg patates
  • 500 ml krema(double)
  • 3 -4 dis sarimsak
  • tuz,taze cekilmis karabiber
Patatesler yikanir,halka seklinde dogranir,sarimsak ezilir,tuz ve karabiberle,patatesler uzerine yedirilir,uzerine krema dokulup,iyice karistirilip firina verilir.Onceden isitilmis,160 derecelik firinda,uzeri kizarip,patatesler yumusayincaya kadar pisirilir,neredeyse 45 dk,1 saat.Kontrol edip,gerekirse 15-20 dk daha firinda birakin.Tarif,burdan

Son iki gundur Paskalya tatilindeyiz biz.Oyle iyi geldi ki anlatamam.Acele etmemek,alarm sesi duymamak.Keyfi bir sekilde isleri halletmek,cimleri kesmek,yazliklari indirmek catidan,Greenwich Park'da bir guzel yayilmak.Hava da oyle guzeldi ki,Nisan'a yakisir.Tertemiz,gunesli,ilik,tam kivaminda,bunaltmayan,baymayan ama tazeleyen.Aksam uzeri mis gibi yagmur da yikadi heryeri,en gokgurultulusunden.Keyfime diyicek yok zira su gunlerde,herseye ragmen sadece guzellikleri gordugum gunler bu gunler,mutsuz olmayi kabul etmiyorum.

Elif Safak okudum bitirdim bu guzel gunlerde.O'nu okumak tam kivaminda,disi dondurmayan suyu icmek gibi en hararetli aninda, ya da kicini yere koymayip,tam gaz temizlik yapip da tertemiz evine bakip "guzel evim,mutessekkirim" demek gibi benim icin.Okumayi istedigim daha nice kitabi var,okuduklarimi bas koseme koydugum.O'nun yeri cok ayri velhasil,sabah dusundum de en cok sevdigim kadin yazar o benim.Ahmet Umit,Ahmet Altan,Zulfu Livaneli okumusumdur ben oyle kana kana,elimden birakmak istememecesine.Ne diyim,iyiki var,iyiki.

Bu kadar yazdiktan sonra,altini cizdigim bir kac yeri paylasmadan gecemem degil mi Firarperest'ten?

**Ben senin ismini tarcin kokulu akide sekeri gibi tutuyorum agzimda,damagimda,ruhumda...

****Dost ne dese kizilmaz,O'na kirilmak olmaz.Dosta acilan kredi,yurek kredisidir.Faizsiz.Pesinatsiz.Ve yurek kredisinin ne yeri vardir,ne bitimi...

**** Herkesin karsi ciktigi asklar vardir.Herkes karsi ciktigi icin daha da derinlesen,pekisen.Ama kim ne derse desin,komsular ve etraf ve dunya ne kadar dedikodusunu yaparsa yapsin,bir fil ile bir guvercin pekala birbirine asik olabilir.Zaten ask dedigin,ardinda ne olduguna kimsenin akil sir erdiremedigi,kadife bir esrar perdesidir.

**** Ask dedigin lastik kacirmayan,dirayetli corap gibi olmali:)

Muhtesem bir hafta diliyorum,degisiklik olsun diye hayatin bize sirf guzellikler sundugu hani.Hic kotu bir haber almadigimiz,para yok diye duymadigimiz falan filan.Sirf degisiklik olsun diye,supriz olsun diye,mumkunse..

Biz yine kisa bir hafta geciricez,Malum Prensimiz evleniyor,Mayis resmi tatili falan derken,kisacik bir hafta bekler bizi..Keyif devam edicektir bizim evde...:)

6 comments:

  1. Ton balığını ben de çok severim ama kremalı patates çok cazip geldi şu anda.. Bir de Elif Şafak, haklısınız benim de en çok sevdiğim kadın yazar

    ReplyDelete
  2. Sevgili Deli Anne,patatesler super,ki ben sarimsak seven biri degilim ama bu tarife cok yakisiyor,bir de peynirler,gravyer,super otesi kalori bonbardirmani:)

    ReplyDelete
  3. ımmm nefis bir tabak ellerine sağlık canım ,benim sitede kremalı mantarlı patates tarifi var onuda tavsiye ederim dene et yemeklerinin yanına çok yakışıyor
    sevgilerimle ....

    ReplyDelete
  4. Merhaba Hande,bende denemistim oyle bir tarif,patatesin her sekline bayilirim ben...

    ReplyDelete
  5. Ton baligi bu kadar sik sunulabilir herhalde. Patatesin her turune bayilirim, firinda, pure, kizartma...Yazarken canim istedi simdi:)

    ReplyDelete
  6. Hosgeldin Didenm'cim.tesekkurler:) patatessiz bir yasam dusunemiyorum bende:)

    ReplyDelete